Het belang van een goede motorhelm

Sports

Iedereen die besluit een motorfiets te krijgen, moet begrijpen dat een helm waarschijnlijk de belangrijkste veiligheidsoverweging is. Het feit dat renners kwetsbaarder zijn in crashsituaties is duidelijk, maar crashstatistieken schetsen een nog grimmig beeld. Ondanks herhaalde waarschuwingen en vreselijke verhalen van slachtoffers van crash, realiseren veel mensen zich nog steeds niet het belang van het dragen van een goede helm.

Hoofdletsel is de meest voorkomende doodsoorzaak bij motorongevallen. In gevallen waarin de rijder zonder een helm was, had de dood of letsel kunnen worden voorkomen door het feit dat de helm veel van de impactkracht absorbeert. De kwestie heeft zoveel aandacht gekregen dat regeringen erbij betrokken zijn geraakt. Nu hebben de meeste landen wetten die motorrijders vereisen om helmen te dragen.

Hoe een motorhelm werkt

De meeste motorhelmen zijn gebouwd uit plastic. Ze zijn ontworpen met speciale kreukelzones die het grootste deel van de schok op impact absorberen. De duurdere helmen worden meestal een combinatie van koolstofvezel en kevlar gemaakt.

Het interieur van de helm is opgevuld om het veiliger te kunnen passen en toegevoegde bescherming te bieden. In het geval van een botsing zijn helmen ontworpen om te kraken en in bepaalde gebieden te breken vanwege de schok die ze absorberen.

Soorten helmen

De helm die een rijder kiest, hangt af van bepaalde factoren, waaronder het type motorfiets, weersomstandigheden. Andere overwegingen zijn of het zal worden gebruikt voor sport en het type sport. Motocrosshelmen zijn anders ontworpen dan andere racehelmen.

Er zijn helmen die niet speciaal zijn ontworpen voor motorveiligheid die door renners worden gedragen. De soorten helmen die speciaal zijn gemaakt voor motorrijders zijn:

Volledige gezichtshelm: dit biedt de beste dekking voor het hoofd en het gezicht. Het gezichtsschild beschermt de drager tegen puin en insecten die de concentratie van de rijder kunnen verstoren. Het voorkomt ook letsel aan het gezicht en hoofd in het geval van een crash.

De modulaire helm: dit wordt ook de flip -up genoemd omdat het voorste gedeelte naar boven kan worden gedraaid. Wanneer het gesloten is, lijkt het op het volledige gezichtsontwerp.

The Motocross: dit is een speciaal ontworpen helm voor degenen die op crossmotoren rijden. Het heeft extra bescherming voor het kingebied en een vizier. Omdat het een open gezichtsontwerp heeft, vereist het het dragen van een bril voor volledige bescherming.

Het open gezicht: dit type helm bedekt het hoofd maar heeft geen kinbalk of bescherming voor het gezicht. Ruiters kunnen een bril dragen voor bescherming tegen puin, maar het kan ook worden uitgerust met een gezichtsschild.

Halve helm: dit biedt zeer weinig bescherming in het geval van een crash. In feite wordt het alleen aanbevolen tijdens het reizen over korte afstanden. Stof en ander puin kunnen de rijder nog steeds beïnvloeden, zelfs met het gebruik van een bril. Motorfietsveiligheid

Er zijn andere tips om te onthouden voor motorveiligheid. Als uw helm u in een crash heeft beschermd, wordt aanbevolen dat u deze weggooit. Dit is waar, zelfs als het onbeschadigd lijkt.

Ruiters die volledige gezichtshelmen dragen met getinte gezichtsschilden, moeten overwegen een andere helm te krijgen voor ‘s nachts rijden. Het verduisterde schild kan je zicht ‘s nachts verdoezelen, waardoor de kansen op een ongeval vergroten.

Veel doden als gevolg van motorongevallen worden veroorzaakt door hoofdletsel. Als zodanig kan de helm als een beschermend apparaat en een belangrijk stuk motorfietsuitrusting niet worden overschat. Er zijn veel ontwerpen beschikbaar die passen bij zelfs de meest veeleisende renners.

Alleehelmen.nl biedt de beste ideeën en informatie over in motorhelmen. Bezoek Alleehelmen.nl voor de nieuwste motorhelmen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.