Onthulling van stressmanagement – Elimineer stress in 1 enkele stap

Science

Er zijn veel tips, technieken en suggesties om stress te verminderen en te beheersen. Het lijkt er zelfs op dat het onderwerp stressmanagement met de dag populairder wordt. Ik heb zelf uitgebreid over deze verschillende technieken geschreven hier op EzineArticles, evenals op mijn eigen persoonlijke website, die onderaan wordt vermeld.

Veel van deze stressmanagementmethoden zijn inderdaad zeer nuttig en kunnen stress aanzienlijk verminderen. Ik weet dit omdat ik ze zelf al een tijdje gebruik. Geen van deze technieken lost echter het eigenlijke probleem op, toch? Ze lijken meer op behandelingen van de effecten van een probleem dan op oplossingen voor het probleem zelf.

Natuurlijk kun je mediteren, ademhalingsoefeningen doen, wandelen in de natuur, sporten en honderd andere dingen doen die je helpen te ontspannen en je stress te beheersen, maar is er niets dat we kunnen doen om stress in het algemeen te verminderen? Wat er meestal gebeurt, is dat je je gestrest voelt, en pas dan onderneem je de nodige stappen om de stress te verminderen. Dus als je op dit moment gestrest bent, kun je een ademhalingsoefening doen die je kalmeert. Zou het echter niet geweldig zijn als je wist hoe je in de eerste plaats niet gestrest raakt?

Wanneer iemand een van de door die artsen voorgeschreven antidepressiva pillen neemt, wordt die persoon permanent (tenminste tijdens het innemen van het medicijn) rustiger en minder vatbaar voor stress. Het medicijn verlaagt in feite het stressniveau, waardoor je meer ontspannen, duidelijk en eenvoudig wordt.

Mijn punt is dit: hoe geweldig zou het zijn als we deze medicijnen niet nodig hadden en dit soort ontspanning op natuurlijke wijze in onszelf zouden kunnen veroorzaken? Het grappige is – we kunnen het, en het is makkelijker dan je zou denken.

De sleutel tot een algehele stressvermindering is één eenvoudig concept: perspectief. Dat klopt mensen, uw perspectief, uw kijk op het leven, uw kijk op de dingen bepaalt uw stressniveau. Het kan je ook in staat stellen om onnodige stress helemaal te elimineren.

Denk er eens over na voordat u de betekenis hiervan verwerpt. Waarom raak je in de eerste plaats gestrest? Wat zijn de triggers die je stressniveau verhogen? Het kan een veeleisende baan zijn, persoonlijke problemen, familieproblemen of nog veel meer. Maar zie je, het maakt eigenlijk niet uit wat de trigger is, want het is niet de trigger die stress veroorzaakt. Uw interpretatie of reactie op de trigger en uw onvermogen om de trigger te beheersen, zijn hier de werkelijke boosdoeners.

Meestal heb je geen controle over de trigger, maar je hebt zeker controle over je reactie erop.

Laten voorbeeld, zeggen dat wat je stress veroorzaakt een bepaalde taak is, zoals dagelijkse vergaderingen, op het werk. Je vindt deze vergaderingen een complete verspilling van tijd en je benadrukt dat ze tijd vergen van het echte werk. Elke keer dat u een van deze vergaderingen bijwoont, voelt u zich angstig en gestrest.

Dus de trigger hier zijn de dagelijkse vergaderingen, en jouw interpretatie van de trigger is dat deze trigger kostbare tijd verspilt en voorkomt dat je iets belangrijkers doet. Je reactie is er een van stress en angst.

Stel je nu het volgende voor. In plaats van deze vergaderingen, die de trigger zijn, te zien als iets negatiefs dat je tijd verspilt, denk er op een andere manier aan. Zoek eerst een positieve draai aan de trigger. U kunt de vergadering dus zien als een broodnodige onderbreking van uw werk, of zelfs een gelegenheid om uw mening te uiten. Zelfs de meest onproductieve en tijdverspillende vergadering kan onmiddellijk worden omgekeerd met een enkel briljant idee.

Ten tweede, evalueer of het resultaat van de stresstrigger zo slecht is als het lijkt. Zelfs als de vergadering inderdaad een tijdverspiller is waardoor u niet kunt werken, bedenk dan wat het ergste is dat kan gebeuren. Als je nerveus bent dat je je andere taken niet op tijd kunt afronden vanwege de vergadering, is het misschien niet zo erg als het lijkt? Je baas en alle anderen zijn immers ook op de hoogte van deze meetings en zullen er dus hoogstwaarschijnlijk rekening mee houden als ze resultaten van je verwachten.

Vraag jezelf ten slotte af: op de grote schaal van dingen, rechtvaardigt datgene waar je je druk over maakt echt de stress of is het misschien gewoon iets onbeduidends dat niet de moeite waard is om je druk over te maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.