Wat het betekent om een ​​verkoopcoach te zijn

Business

Er zijn maar weinig uitstekende verkoopprofessionals die u zullen vertellen dat ze hun niveau van successen alleen hebben bereikt. De meesten zouden een sleutelfiguur noemen die hen – bewust of onbewust – heeft gecoacht om werkelijk uitstekende rolmodellen en performers te worden in de competitieve verkoopwereld.

Als je al heel lang in het verkoopteam zit en een niveau van respect van je collega’s hebt gekregen, dan heb je zeker minstens één keer de groentjes in de verkoop onder je vleugels genomen. Tijdens deze periode nam u de rol van coach of mentor op zich van uw ondergeschikten.

Maar wat betekent het om sales coach te zijn? Uitstekende sales coaches zijn degenen die een verstandhouding opbouwen met hun protégés en een open, sympathieke communicatie aanmoedigen die zelfs productieve, respectvolle afwijkende meningen laat bloeien. Effectieve coaches zijn altijd goede communicators, hebben een goed begrip van de menselijke psychologie, zijn gemotiveerd, discreet en hebben een oprechte roeping om verkopers te helpen uitdagingen te overwinnen en zichzelf te verbeteren. Vaak communiceren sales coaches maar al te goed, tot op het punt dat elk woord een prikkel kan hebben die het ego van de beschermeling in eerste instantie zou kunnen kwetsen, maar een urgentie heeft die de verkoopprofessional zal dwingen om uitstekend werk te leveren; dat is iets dat de beschermeling uiteindelijk aanzienlijk wijzer zal maken.

Als u al enige tijd salesmanager bent, is het onvermijdelijk dat u af en toe de behoefte zult hebben om een ​​of meer van uw salesmanagers te coachen. Als u zich in deze positie bevindt, erken dan dat sales coaches – hoe geprezen door collega’s ook – geenszins uit perfecte mensen bestaan. Het is jouw taak om dit feit te integreren in je relatie met je beschermeling. Er zijn coaches die perfectie eisen, maar het is verstandiger om vanaf het begin vast te stellen dat je vooruitgang nodig hebt, niet per se perfectie. Fouten gebeuren en uw vermogen en dat van uw protégé om fouten te gebruiken als platform voor groei zal een blijvende impact hebben op uw voldoening als sales coach, evenals op de ontwikkeling van uw protégé tot een beter presterende salesprofessional. Dit betekent dat u dure fouten kunt en moet maken.

Een ander belangrijk ding om te onthouden bij het coachen van protégés is om ze gefocust te houden op prestaties. In de meest fundamentele zin gaat het bij sales coaching om het prestatieniveau van een verkoper een tandje hoger te brengen dan zijn of haar allerbeste tot nu toe. Met dit in gedachten, moet je solide, onaantastbare statistieken gebruiken als hulpmiddel om de beschermeling aan te sporen, te begeleiden en te verzorgen. Prestaties die het doel hebben gemist, vereisen dat u uw afdeling weer op het goede spoor zet. Prestaties die wel aan de gewenste doelen voldoen, zijn een kans om uw sales executive te begeleiden naar een blijvende tactische les. Consistent uitstekende prestaties die zelfs u verrassen, kunnen worden beschouwd als een teken dat de beschermeling klaar is om klaargestoomd te worden voor een meer cruciale rol of speciale verantwoordelijkheden. In elk geval, sales executives onder uw vleugels moeten worden gedwongen om scherp te blijven op het behalen van doelstellingen. En het is je primaire taak als sales coach om hen te helpen gericht te blijven op die doelen.

Als je nog steeds bij het verkoopteam werkt, is de beste manier om je studenten nieuwe touwtrucs te leren, ze te laten zien hoe je ze zelf doet. Neem ze mee wanneer u klanten betrekt en deel waardevolle inzichten met behulp van echte demonstraties. Uw leerlingen laten zien hoe u met verschillende situaties omgaat en duidelijk de meest geschikte houding in elk van deze situaties uitdragen, is een van de beste lesmethoden die het leerproces zal versnellen. Geef uw studenten de genereuze bonus om zowel mentor als sales coach voor hen te zijn.

Er zullen situaties zijn waarin uw beschermeling uw advies zal vragen over de beste manier om een ​​bepaald probleem op te lossen waarmee ze worden geconfronteerd. Hoewel het verleidelijk is om altijd te reageren met een duidelijke, gegarandeerde oplossing, moet u voorkomen dat u altijd kant-en-klare oplossingen op een bord serveert. Als mentor (geen sales coach) kun je het beste een balans vinden door af te wisselen tussen een sterk punt maken door een nieuwe verkoopmethode of theorie onmiddellijk te laten bevestigen, en je studenten de theorieën of methoden zelf te laten leren. Houd rekening met frequente gevallen van opwindende persoonlijke ontdekkingen. Je leerlingen zullen je er dankbaar voor zijn. Onthoud dat nieuwe uitdagingen de meest ideale klaslokalen zijn om echt te leren. In aanvulling, er zijn maar weinig dingen die uw verkoopmanagers zo tevreden zullen stellen als het oplossen van hun eigen problemen met behulp van nieuwe oplossingen die ze – met een beetje hulp – zelf hebben ontdekt. Dit ontwikkelt eigenwaarde en zelfvertrouwen, twee eigenschappen die mentoren actief bij hun leerlingen moeten ontwikkelen.

Als u een bedrijfscollega begeleidt, is het belangrijk dat u consequent vertrouwen toont in uw bedrijf en de producten of diensten die het aanbiedt. U hoeft geen zakelijk spreekbuis te zijn, omdat dit uw geloofwaardigheid alleen maar aantast. Als u echter een groot voorstander bent van de goede dingen waar uw bedrijf voor staat, verstevigt dit uw status als rolmodel waar mensen naar opkijken voor begeleiding. Steun op dezelfde manier uw beschermelingen zoveel mogelijk zonder neerbuigend te zijn of buitensporige fouten aan te moedigen. Een stevige, ondersteunende houding is een goede mentoringbalans.



Leave a Reply

Your email address will not be published.